top of page

מרגישים רע לאחר אכילת גלוטן? יש לזה סיבה.

מלבד צליאק- יכולה להיות סיבה נוספת להרגשה רעה לאחר אכילת גלוטן. הכירו את האבחנה החדשה יחסית- Non Celiac Gluten Sensetivety או בקיצור NCGC





אבחנה יחסית חדשה שחשוב כל כך שתהיה מוכרת!

אז כן- יש דבר כזה!


אנשים רבים נמנעים מאכילת גלוטן בטענה שלאחר האכילה מרגישים תסמיני גסטרו לא נעימים כגון: כאבי בטן, נפיחות, גזים וכו'. בחלק מהמקרים עושים בירור למחלת צליאק ונמצאים שליליים- מה שמשאיר תחושה אובייקטיבית שהגלוטן גורם "לא טוב" אבל הסיבה אינה ברורה!


הפעם הראשונה שמקרה כזה תואר בספרות היה כבר ב-1978. מאז הצטברו עוד ועוד מקרים והיום כולנו מכירים לפחות אדם אחד שנמנע מגלוטן מהסיבות הללו בידיוק.

בין 2011-2016 התכנסו ועדות מומחים שונות עם קריטריונים לאבחנה של "רגישות לגלוטן שאינה צליאק". חשוב לציין שמלבד קריטריונים אלו - אין למעשה בדיקה רפואית שיכולה לאבחן את התסמונת. הקריטריונים שנקבעו ע"י הוועדות נמצאים בשימוש כרגע יותר במחקרים ולא ברפואה הציבורית בשל אופי האבחון.


המנגנון שאחראי על התסמינים אינו ברור אך ישנם מספר השערות

המנגנון שאחראי על התסמינים אינו ברור אך ההשערה היא שחלבון החיטה אינו עובר פירוק מספק ע"י פרוטאזות מה שמעורר את תגובת מערכת החיסון לחלבון.

השערה נוספת קשורה דווקא לרכיבים אחרים בגרעין החיטה שאינו גלוטן- חלק מהם הם הפרוקטנים (ששייכים לקבוצת ה-FODMAP) וה-ATI שהים חלבונים שנמצאים בחיטה ועלולים לעורר תסמינים במערכת העיכול. במחקרים מסוימים נמצא שדווקא הפחתה של רכיבים אלו- הוא שגרם לשיפור בתסמינים ולא הגלוטן עצמו!


ברוב המקרים ההימנעות בגלוטן תורמת להקלה בתסמינים, אך כדאי לשים לב שהימנעות מגלוטן באנשים בריאים שלא כצורך עלולה להוות סיכון לחסרים תזונתיים

ברוב המקרים ההימנעות בגלוטן תורמת להקלה בתסמינים, אך כדאי לשים לב שהימנעות מגלוטן באנשים בריאים שלא כצורך עלולה להוות סיכון לחסרים תזונתיים, לכן בכל מקרה של הימנעות ממושכת מגלוטן כדאי לנסות ולדייק את הרגישות ובכך להרחיב את מגוון המזונות שאפשרי לאכול.


Refernce

Barbaro, M. R., Cremon, C., Stanghellini, V., & Barbara, G. (2018). Recent advances in understanding non-celiac gluten sensitivity. F1000Research, 7. https://doi.org/10.12688/f1000research.15849.1

נייר עמדה עמותת עתיד- המלצות תזונתיות לתסמונת המעי הרגיש- דצמבר 2022


bottom of page