top of page

טיפול תרופתי לירידה במשקל- טרנד תזונתי או הדבר הבא?

Updated: Nov 27, 2022

לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על זריקת ההרזיה - סאקסנדה. איך היא תורמת להרזייה? האם היא מסוכנת? תמשיכו לקרוא ותגלו.



סאקסנדה- אחת משמות התרופות הכי פופולריים בתקופה האחרונה בעולם ההרזיה. היא אושרה לשימוש ב-2014 בארה"ב וב-2016 בישראל. אבל בתקופה האחרונה נשמע שזה הפך ללהיט בקרב המבקשים לרדת במשקל. אז לפני שרצים לבית מרקחת- כדאי לברר קצת מה התרופה מכילה והאם מתאימה לכם.

הסאקסנדה מכילה חומר פעיל שנקרא לירגלוטיד (Liraglutide) והוא בעצם דומה ב-97% להורמון טבעי GLP-1 המשתחרר מהמעיים לאחר ארוחות. ההורמון הטבעי למעשה תורם לתחושת השובע לאחר הארוחה.


לאחר נטילת התרופה החומר פועל במספר גזרות בגוף: היפותלמוס- אזור במוח אליו החומר נקשר וגורם לתחושת שובע ממושכת יותר לבלב- התרופה מעלה את הפרשת האינסולין- אך ורק בנוכחות גלוקוז בדם. כלומר, אחרי שאכלנו ארוחה- יופרש אינסולין שיעזור לכניסת הסוכר לתאים ביעילות גבוהה יותר קיבה- ריקון קיבה איטי יותר, מה שגורם גם פה לתחושת שובע ממושכת יותר

באופן זה התרופה מפחיתה תחושת רעב, מגבירה תחושת שובע ומסייעת להפחתה במשקל. סאקסנדה מכילה למעשה את אותה נגזרת של החומר הפעיל בתרופה הוותיקה לסוכרת "ויקטוזה", אך נוטלים אותה במינון שונה.

נטילת התרופה נעשית בצורה של זריקה יומית, חשוב שתעשה באותה השעה של היום, במינון עולה בהדרגה עד למינון של 3 מ"ג ליום. הסיבה לעליה הדרגתית במינון התרופתי היא הסיכוי הגבוה יחסית לתופעות לוואי בתחילת השימוש ו"הסתגלות" של הגוף לתרופה. תופעות לוואי כגון: בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות הן דיי נפוצות ולרוב יחלפו לאחר מס' שבועות. בנוסף ייתכנו תופעות לוואי יותר נדירות כמו: עליה באנזימי הלבלב, אבנים כולל דלקות בכיס המרה, התייבשות, ירידה בתפקוד הכליות, צרבות ועוד.


האם יש מצבים בהם לא מומלץ ליטול את התרופה?

התרופה אינה מומלצת לאנשים הסובלים מאי ספיקת לב חמורה או לסובלים מבעיות חמורות בקיבה או במעיים, הגורמות לעיכוב בהתרוקנות הקיבה (גסטרופרזיס), או לאילו הסובלים ממחלת מעי דלקתית.

במידה וסבלת בעבר מדלקות לבלב או הפרעות בבלוטות התריס- יש ליידע את הרופא המטפל, ייתכן כי התרופה אינה מומלצת עבורך.

מטופלים סוכרתיים- נדרשים לעדכן את הרופא המטפל בתחילת הטיפול- לעיתים יש צורך בשינוי המינון התרופתי לסוכרת במקביל לשימוש בסאקסנדה.


"ממוצע הירידה במשקל במהלך הטיפול תהיה של 5-10%, במידה ויש צורך בירידה משמעותית יותר- יש לשלב שינויים באורח החיים"

יש לזכור שהסאקסנדה מיועדת לשימוש ארוך טווח, לעיתים גם לכל החיים. לכן חשוב להיות מלווה במהלך הטיפול ע"י רופא מטפל ודיאטן קליני עבור שילוב של דיאטה מתאימה ומעקב משקל.

במידה ולאחר 12 שבועות של טיפול במינון המקסימלי (3 מ"ג) לא היתה ירידה של לפחות 5% ממשקל הגוף- יש לשקול את הפסקת הטיפול.


"בקבלת הטיפול התרופתי יש לשקול את החסרונות והיתרונות ולהיות מלווה אצל דיאטנית ורופא המתמחים בתחום"

שורה תחתונה- האם הטיפול מומלץ או לא? צריך להבין שהטיפול לבד לא יעשה פלאים. במקביל לטיפול התרופתי שאכן עוזר בירידה בתיאבון, צריך לבצע שינויים משמעותיים באורח החיים הכוללים שינויים תזונתיים ותוספת של פעילות גופנית. הטיפול יכול לגרום לתופעות לוואי שהרבה אנשים מתקשים להתמודד איתם ולפעמים אף מפסיקים את הטיפול עקב כך. בנוסף- בממוצע הירידה במשקל במהלך הטיפול תהיה של כ-5-10%, במידה ויש צורך בירידה משמעותית יותר- צריך כמו שנאמר לשלב שינויים באורח החיים. לכן, בקבלת הטיפול צריך לשקול את החסרונות והיתרונות ולהיות מלווה אצל דיאטנית ורופא המתמחים בנושא.



bottom of page