top of page

ויטמינים לאחר ניתוח בריאטרי

Updated: Nov 27, 2022

אחד השיקולים המרכזיים בבחירה האם ללכת לניתוח או לא- צריכים להיות הוויטמינים. למה אני חושבת ככה? תמשיכו לקרוא ותגלו



ניתוח בריאטרי למעשה הופך את מערכת העיכול שלנו לצורה שאינה טבעית-- מה שמהווה גורם סיכון לחסרים תזונתיים לאחר הניתוח.

ככל שהניתוח יהיה מורכב יותר ויכלול גם אלמנטים של תת ספיגה (שרוול לעומת מעקף קיבה למשל) - לרוב הסיכון לחסר יהיה גבוה יותר. עם זאת, מחקרים מראים שגם ניתוח שרוול מוביל לחסרים תזונתיים במנגנונים שונים.

כדאי לזכור- החסרים לא תמיד יופיעו בשנה הראשונה או השנייה לאחר הניתוח, אלא לעיתים רק אחרי כמה שנים טובות, לרוב כאשר ההיענות לנטילת הוויטמינים כבר יורדת.


הסיבות לחסרים הן שונות ומגוונות וקשורות לירידה בצריכת המזון, ירידה מהירה במשקל, הקאות, צריכת מזון שאינו בעל ערך תזונתי גבוה, ירידה בספיגה וכו'. סיבה נוספת לחסר תזונתי הינה ירידה בהיענות לנטילת הוויטמינים. מחקר שנעשה בישראל בשנת 2017 ( Ben Porat T et al. Surg Obes Relat Dis. 2017) מצא כי 92% מהמטופלים שנה לאחר שרוול- נטלו מולטיויטמין, לעומת 37% לאחר 4 שנים מהניתוח! נתון מדהים שמראה עד כמה ההיענות לנטילת הוויטמינים יורדת לאורך הזמן.

לצד ירידה בוויטמינים בבדיקות הדם אנחנו עלולים לחוות גם סיבוכים מטבוליים כגון: אנמיה, ירידה בצפיפות העצם, תת תזונה וכו'.


"הסיבות לחסרים הן שונות ומגוונות וקשורות לירידה בצריכת המזון, ירידה מהירה במשקל, הקאות, צריכת מזון שאינו בעל ערך תזונתי גבוה, ירידה בספיגה וכו'. סיבה נוספת לחסר תזונתי הינה ירידה בהיענות לנטילת הוויטמינים"

ההמלצות לאחר הניתוח הבריאטרי כוללות נטילת ויטמינים- לכל החיים. זה אינה המלצה פשוטה, אך צריך לזכור שמי שמחליט לבצע ניתוח זה- מתחייב למען הבריאות שלו לנטילת הוויטמינים באופן מסודר. הניסיון שלי בטיפול במנותחים בריאטריים הראה כי אנשים שלא נטלו את הוויטמינים באופן מסודר סבלו לאורך זמן מתסמינים קשים שנגרמו מחסרים תזונתיים שונים.


אספתי לכם מספר טיפים כדי לעזור לכם לא לשכוח את הוויטמינים:

  • כדאי למצוא תוסף אחד המכסה את רוב ההמלצות לניתוח, כך תימנעו ממספר רב של כדורים ובלבול בעקבות כך

  • מומלץ לקחת את הוויטמינים בשעה קבועה ביום- צרו לכם הרגל ונסו להימנע משינויים בנושא זה

  • מצאו תוסף שאתם מסתדרים איתו מבחינת- טעם, גודל הכדור, העדפה לבליעה/ לעיסה- בדרך זו תוכלו להקל על עצמכם בנטילת התוסף לאורך זמן

  • אם יש עיניין כלכלי (תוספים שונים עולים לא מעט כסף לאורך זמן)- יש אופציה לקבל מרשם למולטיויטמין גם מקופת החולים ובכך להוזיל עלויות! החיסרון בכך הוא שבדר"כ התוספים המסובסדים ע"י הקופות אינם מספקים את כל ההמלצות לאחר ניתוחים בריאטריים ויש להשלים עם תוספים נוספים- התייעצו עם הדיאטנית המטפלת בכם


"מצאו תוסף שאתם מסתדרים איתו מבחינת- טעם, גודל הכדור, העדפה לבליעה/ לעיסה- בדרך זו תוכלו להקל על עצמכם בנטילת התוסף לאורך זמן"

לסיום- מצרפת לכם רשימה של ויטמינים עם סיכון גבוה יותר לחסרים לאחר ניתוח ותסמינים שעלולים לחוש בעקבות חסרים אלו. יש לזכור שהתסמינים אינם ספציפיים לחסרים בוויטמינים ויכולים לנבוע מסיבות נוספות! במידה ואתם מרגישים תסמינים אלו הייתי ממליצה על התייעצות עם הרופא או הדיאטנית.





bottom of page