top of page

הסוף לחלב? על אי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוז הינה תופעה נפוצה למדיי. אנשים הסובלים מאי סבילות נמנעים לחלוטין מחלב. האם זהו הדבר הנכון לעשות? קראו עוד ואולי תשתכנעו.


לקטוז הוא למעשה דו-סוכר המורכב מגלוקוז וגלקטוז ושמקורו במוצרי חלב. כאשר אנחנו אוכלים מוצרי חלב- הלקטוז עובר פירוק אנזימטי על ידי אנזים הלקטאז הנמצא על גבי רירית המעי הדק. תוצרי הפירוק עוברים בהמשך ספיגה מלאה במעי הדק.


מה קורה באי סבילות ללקטוז?

במקרה של אי סבילות ללקטוז, קיימת ירידה משמעותית בזמינות הלקטאז. כתוצאה מכך הלקטוז עובר את כל מערכת העיכול ללא שינוי- מגיע למעי הגס ושם מפורק ע"י חיידקים בתהליך תסיסה. תוצרי הפירוק של החיידקים יכולים לגרום לתסמינים כגון: ריבוי גזים, תפיחות בטנית, כאבי בטן ויציאות רכות/ שלשוליות. כדאי לשים לב שהסימפטומים המצוינים כאן אינם ספציפיים. כלומר- הם יכולים להיות משותפים למחלות או מקרים נוספים ועל כן כדאי לוודא שאכן מדובר פה באי סבילות ללקטוז ולא במקרה אחר.


"כדאי לוודא שאכן מדובר פה באי סבילות ללקטוז ולא במקרה אחר שדורש בירור רפואי"

האם זו אלרגיה?

לא! כאשר מדובר באלרגיה למוצרי חלב, המקור לאלרגיה יהיה לחלבון החלב ויפעיל למעשה את מערכת החיסון. אלרגיה למוצרי חלב תגרור תסמינים כגון: פריחה, גירוד ובמקרים קשים גם קושי נשימתי. לרוב האלרגיה לחלב תתגלה בגיל צעיר עם החשיפות הראשונות למוצרי חלב. לעומת זאת- אי סבילות ללקטוז יכולה למעשה להתגלות בכל גיל.


אם נסתכל בצורה גלובלית- בערך ל-70% מהאוכלוסיה קיימת ירידה בפעילות הלקטאז (מבחינה גנטית) או כתוצאה מהרס של רירית המעי הדק במצבי מחלות מעי למינהן (צליאק, IBD וכו')- ובמקרה כזה אי סבילות ללקטוז יכולה להיות גם זמנית. יש לשקול חזרה לצריכת מוצרי חלב לאחר התקופה הסוערת של המחלה.


מה הפיתרון באי סבילות ללקטוז?

בעבר הטיפול באי סבילות ללקטוז היה הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב. מחקרים מעודכנים יותר מסבירים כי אין סיבה אמיתית להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, וכי רוב האנשים יכולים לסבול כמות של כ- 5 גרם לקטוז בארוחה אחת! (כמות של כ-100 מ"ל חלב ניגר).

מוצרי חלב הם מקור מצוין לסידן ולוויטמינים ומינרלים נוספים. הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב עלולה להוות גורם סיכון לחסרים תזונתיים ולמחלות עצם כגון אוסטאופרוזיס או אוסטאופניה. יש לציין כי ניתן לצרוך סידן גם במוצרים מן הצומח כגון: שקדים, טחינה מלאה, שעועית אדומה או לבנה. אך חשוב להתייעץ עם דיאטנית באופן אישי לגבי שילוב מספק בתפריט האישי.

על כן עבור רוב האנשים הטיפול הנכון באי סבילות ללקטוז יהיה צריכת מוצרי חלב דלי לקטוז לפי סבילות אישית עם/ בלי שילוב של נטילת לקטאז באופן חיצוני. ביחד עם זאת- ניתן לשקול טיפול פרוביוטי תומך (במידה ולא צורכים מוצרי חלב מותססים).



"רוב האנשים יכולים לסבול כמות של כ- 5 גרם לקטוז בארוחה אחת! (כמות של כ-100 מ"ל חלב ניגר)"

מהם מוצרי חלב דלי לקטוז?

צירפתי טבלה של מספר מוצרי חלב פופולריים שלמעשה דלים בלקטוז וניתן לשלבם בדיאטה מאוזנת גם במקרים של אי סבילות ללקטוז

כמות לקטוז משוערת ב-100 גרם מוצר

שם המזון

0.01-0.1

חלב נטול לקטוז

1.1

חמאה

2.6

יוגורט רגיל

0.5

יוגורט יווני

0.7

גבינת מוצרלה

3.5

גבינת ריקוטה

3.2

גבינת קוטג'

>0.1

גבינת אמנטל

0.5

גבינת צ'דר

1.4

גבינת פטה



References

Facioni, M.S., Raspini, B., Pivari, F. et al. Nutritional management of lactose intolerance: the importance of diet and food labelling. J Transl Med18, 260 (2020). https://doi.org/10.1186/s12967-020-02429-2



bottom of page